Het kan dat u ontevreden bent over bepaalde zaken of gedragingen op school. Wij gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u daarom uit om bij ontevredenheid te praten met de leerkracht en/of de directie.
Interne contactpersoon
Als u er met de betrokkenen niet uitkomt of de klacht is naar uw mening niet naar behoren opgelost, maar ook als u niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, kunt u een beroep doen op de ondersteuning van de interne contactpersonen op school. De interne contactpersoon luistert naar u, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u eventueel in contact met andere contacten voor verdere begeleiding in de klachtprocedure.
De interne contactpersoon heeft een specifieke taak als het gaat om ongewenst gedrag op school (zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, machtsmisbruik, discriminatie, miscommunicatie, agressie en geweld). Hierbij biedt hij of zij u begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De interne contactpersoon lost uw klacht dus niet zelf op, maar zal u ondersteunen bij het vinden van een goede oplossing.
De interne contactpersonen bij basisschool De Leertuin zijn:
- Leoni Rouschop-Sitvast: leoni.sitvast@askoscholen.nl
- William Best: william.best@askoscholen.nl
U kunt hen altijd aanspreken als u een klacht heeft, met vragen zit of bij vertrouwenskwesties betreffende school. De volledige klachtenregeling, waarin de gang van zaken over de klachtbehandeling beschreven staat, vindt u op de website van ASKO scholen.
Klachten
Volgens de Kwaliteitswet kunnen ouders en leerlingen klachten indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bestuur en het personeel. Met de klachtenregeling wordt beoogd een zorgvuldige behandeling van klachten, waarmee het belang van betrokkenen en het belang van de school wordt gediend en een veilig schoolklimaat wordt gerealiseerd. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in eerste instantie in goed overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding worden afgehandeld. Indien dat echter niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op de klachtenregeling.